موضوع : نمایه مطبوعات | کیهان

بروز اختلاف نظر در ارتش سعودی - دیگر حاضر نیستیم با شیعیان صعده بجنگیم

روزنامه کیهان چهارشنبه 2 دی 1388- شماره 19542
 

در دومین ماه ورو د عربستان به جنگ یمن و ناامیدی از غلبه بر جنگجویان شیعه صعده و از بین رفتن روحیه نظامیان، اختلاف نظر در ارتش آل سعود به اوج خود رسیده است.
به گزارش خبرگزاری ها، کشتار هیستریک و روزانه مردم بی گناه یمن، باعث به وجود آمدن شک و تردیدهای فراوانی در بین نظامیان ارتش عربستان در مورد وعده های مسئولان و فرماندهان نظامی مبنی بر جنگ با شورشیان الحوثی و پیروزی سریع بر آنها شده است. این نظامیان اعلام کرده اند دیگر حاضر نیستند با شیعیان صعده بجنگند.
به گفته شاهدان عینی، نظامیان عربستان روحیه خود را از دست داده اند و تمام آنان می دانند که در جنگ صعده به صورت خفت باری شکست خورده و چیزی جز خسارت های فراوان و کشته شدگان زیادی نصیب شان نشده است.
شبکه ماهواره ای «الاصلاح» وابسته به مخالفان دولت عربستان با نشان دادن تصاویری از سربازان سعودی که خسته از جنگ در نهایت ناامیدی و یاس قرار گرفته اند، اعلام کرد: سربازان عربستانی خواهان متوقف شدن هرچه سریع تر جنگ هستند و معتقدند که فرماندهان ارتش، آنان را به سمت مرگ حتمی سوق می دهند.
از سوی دیگر بالا گرفتن اختلاف نظر در ارتش سعودی بر سر ادامه نبرد علیه شیعیان صعده، باعث شده است که فرماندهان بلندپایه، نظامیان شیعه را برای اطمینان خاطر و رعایت دستورات امنیتی کنار بگذارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «راصد»، تعدادی از مسلمانان شیعه در ارتش عربستان از اینکه از مقام های خود کنار گذاشته شده اند، شکایت کردند، این گروه از شیعیان در ارتش عربستان اعلام کردند، پس از درگیری ارتش سعودی با شیعیان الحوثی در شمال یمن، آنان تحت نظارت دائم در واحدهای نظامی خود هستند.
این در حالی است که هیچ گونه دلیل روشنی برای این اقدامات خودسرانه بیان نشده است و چیزی نیست، جز ترس حاکمان آل سعود، از خیزش شیعیان برضد نسل کشی مردم یمن
در همین حال رژیم آل سعود، چند روز پیش از آغاز ماه محرم، با بستن تمامی حسینیه ها و تکایا در مناطق شیعه نشین عربستان، تعداد زیادی از مسئولان این مراکز را بازداشت و از برگزارکنندگان مراسم عزاداری تعهد کتبی مبنی بر عدم برپایی مجالس عزا گرفت.
همچنین ارتش عربستان در ادامه تجاوزات خود به مردم بی دفاع یمن، روز دوشنبه 820 موشک به سوی روستاها و مناطق مسکونی صعده پرتاب کرد و بیش از 40 حمله هوایی به مناطق مختلف شیعیان صعده صورت گرفت که آخرین گزارش ها، حکایت از کشته شدن 18 زن و کودک دارد.
جنگجویان شیعه صعده موسوم به الحوثی، نیز روز سه شنبه ادعا کردند، حمله زمینی عربستان را سد کرده و نزدیک به هشت تانک آنها را منهدم کردند.
براساس اطلاعیه دفتر رسانه ای عبدالملک الحوثی، این حمله با 60 تانک و خودرو زرهی در روستای «المعنق» صورت گرفت که ضمن شکست دشمن و عقب نشینی آنها، هلی کوپترهای آپاچی مناطق درگیری را به شدت مورد حملات راکتی خود قرار دادند.
در زمینه تحولات داخلی سیاسی، محکومیت بمباران غیرنظامیان توسط هواپیماهای سعودی از سوی مردم و احزاب سیاسی یمن ادامه دارد.
خبرگزاری رویتر نیز روز سه شنبه به نقل از تحلیل گران و کارشناسان سیاسی و نظامی اعلام کرد: کشور عربستان سعودی در یمن درگیر یک جنگ طولانی مدت و فرسایشی شده است و پیروزی سریعی برای نظامیان آل سعود در نبرد علیه الحوثی ها، متصور نیست.
خالدبن سلطان معاون وزیر دفاع عربستان روز سه شنبه پس از مدت ها سکوت در مورد تلفات و خسارات جانی این کشور در نبرد با الحوثی ها اعلام کرد، 73 نفر از سربازان سعودی کشته و 26 نفر دیگر مفقود شده اند.

 


    
 

نظر شما