آب ایران در لوله های کویت
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

آب ایران در لوله های کویت

روزنامه شرق، یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۲ - ۱۹ شوال ۱۴۲۴ - ۱۴ دسامبر ۲۰۰۳

رضا زندی: بنزهای سیاه رنگ تشریفات در دو سوی در ورودی که با فرش قرمز تشریفات مفروش شده. ایستاده اند. حبیب الله بیطرف، وزیر نیرو، در کنار میز مخصوص امضای قرارداد کنار شیخ احمد فهد الاحمد الجابر الصباح، وزیر انرژی کویت، مشغول گپ و گفت وگوست. چند قدم آن ظرف تر سفیر کویت بر نحوه چینش اسناد پروتکل نظارت می کند و اندکی بعد بیطرف و الجابر الصباح دست در دست هم به دوربین های تلویزیونی و عکاسی لبخند می زنند و پروتکل صادرات آب ایران به کویت را ردوبدل می نمایند.

وزرای نیرو و انرژی ایران و کویت پای موافقت نامه ای را امضا کردند که براساس آن ایران به مدت ۳۰ سال و هر سال ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین مازاد بر نیاز خود را به امیرنشین کویت صادر می کند. بیطرف این موافقت نامه را نقطه عطفی در روابط دوجانبه با کویت ارزیابی می کند: «بهای آب صادراتی پس از طی مراحل قانونی و طبق قرارداد جداگانه ای تعیین می شود و با استفاده از درآمد ارزی صادرات آب، طرح های توسعه ای منابع آب کشور به ویژه در استان خوزستان به انجام می رسد.» اگرچه با این توافق لوله های آب ایران تا امیرنشین کویت کشیده خواهد شد اما تنها آب شیرین نیست که به این کشور صادر می شود. در پرتو چنین مزینی قطعاً روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دو کشور گرمی مضاعف خواهد یافت و آونگ تحولات مثبت بین دوکشور سریع تر حرکت خواهد کرد.

«انتقال آب شیرین ایران به کویت با خط لوله ای به طول ۵۰۰ کیلومتر در مدت سه سال به بهره برداری می رسد.» بیطرف قیمت آب صادراتی را منوط به تصویب این موافقت نامه در مجلس شورای اسلامی دانست.کارشناسان بین المللی هزینه اجرای طرح بزرگ انتقال آب شیرین ایران به کویت را ۱/۵ میلیارد دلار برآورد کرده اند. مراسم امضای قرارداد که تمام می شود بیطرف در حلقه ای و الجابر الصباح در حلقه دیگری به پرسش های متفاوت خبرنگاران پاسخ می گویند.

الجابر الصباح: مناقشه آرش در روابط ایران و کویت تأثیر نمی گذارد

باهیبت عربی و قامت بلندش وزیر انرژی کشور متبوعش را راهنمایی می کند تا در جمع خبرنگاران آنچه را نباید، نگوید. سفیر کویت در ایران از پشت سر چیزی به گوش وزیر کویتی که این بار با شمایل عربی در ایران حضور یافته می گوید و او را از جمع خبرنگاران خارج می کند.

شیخ احمد فهد الاحمد الجابر الصباح در یک ماه گذشته یکی از چهره های خبرساز مطبوعات داخلی ومنطقه بود. اظهارنظر جنجالی وی در خصوص ارسال پرونده مناقشه دو کشور ایران و کویت بر سر میدان گازی آرش به لاهه و بعد هم تکذیب این اظهارات از جانب خودوی به فاصله یکی دو هفته بعداز جمله این خبرها بود. الجابر الصباح در طول ماه گذشته یک بار دیگر در تقابلی دیپلماتیک با ایران در اجلاس اوپک به نامزد پیشنهادی ایران برای احراز دبیرکلی این سازمان پاسخ منفی داد و ایران را از احراز این پست ناکام گذاشت. اگرچه بیژن نامدار زنگنه هم در اجلاس دو هفته پیش اوپک در اقدامی متقابل به نامزد کویتی ها رأی نداد تا اجماعی صورت نگیرد. از الجابر الصباح درباره مناقشه دو کشور در میدان گازی آرش می پرسم: «شکی نداریم که این مسئله در روابط ایران و کویت تأثیر نمی گذارد.» وی از تشکیل کمیته مشترکی توسط وزارتخانه های امور خارجه دو کشور برای بررسی این مناقشه خبر می دهد: «فعالیت این کمیته به شکل مثبت و براساس تفاهم بین دو کشور پیش می رود و امیدواریم که نتایج آن به راه حلی منجر شود که مورد قبول هر دو طرف باشد.» الجابر الصباح گرچه برای حل یکی از اساسی ترین معضلات کشورش در زمینه کمبود آب به تهران آمده است اما ناچار باید در مورد اصرار خبرنگاران در خصوص میدان گازی آرش نیز اظهارنظر صریح تری کند: «ما نمی خواهیم وارد مسائل تبلیغاتی شویم. ما واقع بین هستیم و به روابط مثبت دوجانبه و ادامه پیگیری مسئله در فضایی آرام معتقدیم.» وزیر کویتی، اظهارنظر دیگری هم می کند: «با توجه به این دیدگاه، ما از کمیته و فعالیت هایش حمایت می کنیم تا به بهترین راه حل برای هر دو کشور دست یابیم.

این بار آزمونی دیگر برای دیپلمات های وزارت خارجه پدید آمده تا براساس اصل دیپلماتیک برنده- برنده در حوزه های کاری مشترک دو کشور از منافع ملی ایران دفاع و آرش را از این بلاتکلیفی خارج نمایند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، هم روز چهارشنبه هفته گذشته در آخرین اظهاراتش در خصوص آرش به شرق گفته بود که بر اساس تفاهمات به عمل آمده تا انجام توافق نهایی بین ایران و کویت، برنامه ای برای استخراج از این میدان مشترک ندارد. آرش که در کویت الدوره نامیده می شود یک میدان نفتی _ گازی مشترک بین دو کشور است.

گفت وگوی اختصاصی وزیر انرژی کویت با شرق

وزیر انرژی کویت یکی از موضوعات مورد بحث اش را با بیژن نامدار زنگنه ایجاد هماهنگی بیشتر در سازمان اوپک عنوان کرد. الجابرالصباح در گفت وگوی اختصاصی کوتاهی با شرق از وجود نشانه هایی بر کاهش قیمت نفت در سه ماهه دوم سال میلادی آینده خبر می دهد.

در فرصت کوتاهی که در اختیار قرارمی گیرد سعی می کنم نظر او را در مورد اجلاس اخیر اوپک و رقابت دو کشور در کسب صندلی دبیرکلی جویا شوم.

• آقای وزیر! با توجه به اینکه ایران ۴۰ سال است که از دبیرکلی اوپک محروم بوده است آیا نمی خواهید برای تعمیق روابط ایران و کویت از نامزدی ایران در اجلاس بعدی حمایت کنید؟

در وهله اول باید به شما عرض کنم که هر دو کشور ایران و کویت از دبیرکلی اوپک برای ۴۰ سال محروم شدند، به همین جهت ما معتقدیم که هماهنگی میان دو کشور امری ضروری است.

• نکته حائز اهمیت از دیدگاه شما برای دبیرکلی سازمان اوپک چیست؟

آنچه برای ما حائز اهمیت است این است که تردیدها و سئوالات سیاسی در این سازمان اقتصادی (اوپک) برای ما وجود نداشته باشد. ما وظیفه داریم با این موضوع به عنوان یک امر اقتصادی برخورد کنیم نه سیاسی. در آن صورت حل و فصل آن راحت تر خواهد بود. اما اگر از جنبه سیاسی برخورد شود هر چه بیشتر پیچیده خواهد شد.

• نظر شما در خصوص نامزد پیشنهادی ایران برای دبیرکلی اوپک چیست؟

ایران ۶۰ میلیون جمعیت دارد و کشوری است که تولیدکننده نفت و گاز است. بنابراین تمام امتیازات و شایستگی ها را برای این مسئولیت داراست.

صادرات گاز _ موضوعی دیگر

از موارد دیگر پیش روی روابط اقتصادی ایران و کویت مسئله صدور گاز به این امیرنشین کوچک خلیج فارس است.الجابرالصباح در جمع خبرنگاران در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت: «تمام نشانه ها حاکی از این است که موافقتنامه صادرات گاز ایران به کویت به زودی امضا خواهد شد ولی ما با کشورهای قطر و عراق هم در این خصوص مذاکراتی داشته ایم.

نظر شما