تحول سریع در نظام رفاهی کودکان
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

تحول سریع در نظام رفاهی کودکان

روزنامه شرق، چهارشنبه ۳ دی ۱۳۸۲ - ۱ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۲۴ دسامبر ۲۰۰۳

ترجمه مریم محمدی: مقامات فدرال اوایل ماه جاری خطاب به دولت آمریکا گفتند: «سازمان امور اجتماعی آمریکا باید نظام رفاهی کودکان را در چند زمینه بهبود بخشد در غیر این صورت باید در مقابل حداقل جریمه تعیین شده از سوی دولت فدرال که مبلغی معادل ۵۳۴ هزار و ۵۶۷ دلار است تمکین کند.» براساس معیارهای تعیین شده از سوی دولت فدرال نظام رفاهی کودکان باید ضمن رعایت ۷ فاکتور سیستماتیکی در نهایت به ۷ هدف عمده دست پیدا کند اما طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت و امور اجتماعی آمریکا مبنی بر نحوه عملکرد نظام رفاه کودکان، این نظام با وجود برخورداری از چند نقطه قوت صرفاً به دو مورد از فاکتورهای سیستماتیکی و یک مورد از اهداف دولت فدرال دست یافته است.

مقامات فدرال متذکر شده اند که اگر دولت آمریکا تا دو سال آینده به رفع نواقص موجود در نظام رفاهی کودکان نپردازد با حداقل جریمه تقریبی ۵۳۴ هزار و ۵۶۷ دلار مواجه خواهد شد. دولت آمریکا تا ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ (۱۵ بهمن ماه سال جاری) فرصت خواهد داشت تا طرح نوین رفاهی خود را در خصوص کودکان تنظیم و تسلیم دولت فدرال کند که در صورت تأیید آن از سوی دولت فدرال دو سال بعد این طرح مجدداً مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لیلیان کولر، رئیس و سرپرست سازمان امور اجتماعی آمریکا در این خصوص گفت: «خواست ما خواست دولت فدرال است ما برای مقابله با این معضل اجتماعی تلاش خود را به کار خواهیم بست و این در مواقع فرصتی است که با استفاده از آن می توانیم سطح کیفی نظام رفاهی کودکان را ارتقا دهیم.»

کریستوفر مک کبر در مقاله ای با عنوان بهبود نظام رفاهی کودکان در «مری لند» نوشت: «ایالت مری لند در زمره آخرین ایالاتی بود که تحت بازبینی و بازرسی دقیق قرار گرفت و ما از این طرح استقبال می کنیم. چون این بررسی از سوی دولت فدرال در واقع نوعی ارزیابی نظام های حمایت از کودکان است و به ما فرصت می دهند تا نظام رفاهی خود را با معیارهای تعیین شده از سوی سازمان بهداشت و امور اجتماعی (HHS) محک بزنیم.» وی افزود: «این معیارها لزوماً باید سفت و سخت باشند و ایالت ها باید تلاش کنند تا به این معیارها نزدیکتر شوند. طبق تحقیقات انجام شده تاکنون فقط ۵ ایالت از ۳۶ ایالت آمریکا دارای معیارهایی منطبق با معیارهای اولیه دولت فدرال یعنی جلوگیری از بهره کشی و غفلت از کودکان هستند.»

بررسی دولت فدرال مشتمل بر تجزیه و تحلیل ۵۰ مورد و مصاحبه با کارمندان امور اجتماعی، والدین، والدین رضاعی، کودکان، قضات و دیگر اشخاص مرتبط با نظام رفاه کودکان بود. سوزان اور سخنگوی سازمانHHS گفت: «عدم تطابق معیارهای نظام رفاهی کودکان با معیارهای دولت فدرال امری کاملاً طبیعی است چون برخی از ایالت ها قوانین و موازین نظام رفاه کودکان را جدی می گیرند و برخی دیگر کاملاً نسبت به آن بی توجه بودند.»

طبق این بررسی دولت آمریکا معیارهای دولت فدرال را درخصوص پرداختن به نیازهای آموزشی کودکان مراکز بازپروری، پاسخ به جامعه و برقراری یک سیستم اطلاعاتی در تعیین و تشخیص موقعیت، ویژگی های جمعیتی، جغرافیایی و اهداف کودکان رضاعی برآورده ساخته است. اما یکی از مسائل بسیار نگران کننده در این گزارش انعکاس بد رفتاری نسبت به کودکان و نبود ارتباط مستقیم و رودرروی مسئولان امور اجتماعی با کودکان قربانی شده در ۴۸ درصد از موارد است. نظام کنونی رفاه کودکان آمریکا در حال حاضر دو نقطه ضعف اساسی دارد که یکی از این نقاط ضعف مربوط به محل سکونت کودکان رضاعی است. این کودکان شرایط زندگی ثابتی ندارند و خانواده های آنها به دلیل عدم آموزش های لازم از سوی دولت نمی توانند آنچنان که باید در برخورد با مسائل مختلف آنها را یاری دهند. نقطه ضعف دوم این نظام همانا نبود یک سیستم کیفی ناظر، آموزش و پرورش و اعطای امتیاز به والدین رضاعی است. از دیگر یافته های زیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سازمان HHS همواره نمی تواند به نیازهای روحی و جسمی کودکان پاسخ دهد.

۲. این سازمان در ارائه خدمات مناسب به خانواده  ها در جلوگیری از طرد شدن کودکان همواره پیشقدم بوده است اما مطلقاً توجهی به عوامل احتمالی و خطرناک موجود در محیط خانه ندارد.

۳. سازمان HHS همواره تلاش می کند تا رابطه نزدیکی میان کودکان آسیب دیده و خانواده هایشان ایجاد کند و خواهر و برادران هم شیر را در کنار یکدیگر قرار دهد. اما تا به حال هیچ اقدامی برای دیدار مجدد و مستمر خواهر و برادران هم شیری که از یکدیگر جدا می شوند انجام نداده است.

منابع: Honolulu Advertiser Sun Spot
 

نظر شما