پارک دوبله،جریمه سنگین در نیویورک
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

پارک دوبله،جریمه سنگین در نیویورک

روزنامه شرق، چهارشنبه ۳ دی ۱۳۸۲ - ۱ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۲۴ دسامبر ۲۰۰۳

ترجمه نیکی محجوب: پارک دوبله اتومبیل ها، ترافیک سنگین، جریمه های پلیس و افزایش دزدی اتومبیل دردسرهایی است که نیویورکی ها را کلافه کرده. تمرکز بالای جمعیت بیش از ۱۹ میلیون نفر در نیویورک و فراوانی خودرو در این ایالت سبب شد تا مسئولان شهری نیویورک با وجود پارکینگ های متعدد، بار دیگر در سال ۲۰۰۳ به فکر ایجاد پارکینگ های جدید باشند و برای این منظور برنامه ای نیز تهیه شده است.

اما تنها احداث پارکینگ نمی تواند مشکلات رفت و آمد خودرو این شهر را کاهش دهد بنابراین برنامه ریزان الگویی برای استفاده از پارکینگ ها طراحی کرده اند و شهروندان به دو صورت از آن استفاده می کنند. بخشی از پارکینگ ها برای خارج و داخل شهر نیویورک احداث می شود و دسته ای دیگر تنها متعلق به منطقه منهتن و بر اساس ظرفیت و تعداد سرنشین خودرو تقسیم بندی شده است. اجاره این توقفگاه ها نیز به سه صورت روزانه، ماهانه و سالانه مورد محاسبه قرار می گیرد.پارکینگ های شهر نیویورک به هشت گروه تقسیم می شود. دسته اول مخصوص خودرو هایی است که گذری وارد شهر می شوند و مدت تردد آنها در شهر کوتاه است.

دسته دوم مخصوص خودرو هایی است که به هنگام عبور از منطقه نیویورک مدت طولانی تری در شهر تردد خواهند داشت. دسته سوم مکان هایی سرپوشیده  است و به خودروهایی اختصاص دارد که به منظور فعالیت های مختلف در شهر رفت و آمد دارند و فاصله محل آنها تا پارکینگ ۴/۱ مایل است.دسته چهارم مخصوص خودروهایی است که با وجود در نظر گرفتن همان فاصله، زمان بیشتری در این پارکینگ ها که روباز و بدون سقف است توقف خواهند داشت.دسته پنجم مکان های سرپوشیده ای است که در اختیار کارکنان ادارات و افراد شاغل قرار دارد. این توقفگاه ها از امکانات پیشرفته تر هم بهره مندند.

دسته ششم که در واقع سقف پارکینگ های دسته پنجم است، ابتدایی تر و ارزانتر از دسته پنجم است. این مکان ها مخصوص افراد شاغلی قرار می گیرد که مایلند از مدت زمان بیشتری برای توقف استفاده کنند.

دسته هفتم مکان های سرپوشیده ای است که در منطقه امن شهر قرار دارد. هزینه این پارکینگ ها گرانتر اما مدت زمان بیشتری خودرو توقف خواهد داشت.دسته هشتم پارکینگ هایی است که به وسیله آژانس های دولتی ایالتی به منظور نگهداری خودرو در نظر گرفته می شود. نکته مهم اینکه پارک اتومبیل ها در این پارکینگ  ها برای ۲۴ ساعت مداوم امکان ندارد.شرایط عضویت در این مکان ها به صورت سالانه و یا دوسالانه خواهد بود. چنانچه مالیات و حق عضویت پرداخت نشود از عضویت محروم خواهند شد.

با وجود تمهیداتی که در نظر گرفته می شود نیویورکی ها در بیشتر مواقع خودروهایشان را در خیابان و به صورت دوبله پارک می کنند. این موضوع اختلالات شهری و از آن جمله ترافیک سنگین در شهر را در پی دارد. از طرف دیگر به دلیل دزدی های فراوانی در سطح شهر صنعتی پیشرفته ای چون نیویورک، شهروندان از قرار دادن مدارک اتومبیل در خودروها خودداری می کنند. هنگامی که این خودروها به دلیل پارک دوبله جریمه و به پارکینگ  منتقل می شوند به دلیل نبود مدارک لازم در آن صاحبان این خودروها برای یافتن آن دچار دردسر می شوند و نمی دانند در کدام پارکینگ باید در پی اتومبیل خود باشند. در نتیجه این وسایل مدت بیشتری در توقفگاه می مانند و به دلیل گرانی این پارکینگ ها برای فرد جریمه شده هزینه بالایی خواهد داشت. همه این مسائل سبب شده است که شهرداری نیویورک علاوه بر ایجاد پارکینگ هایی برای خودروهای مختلف، از سال ۱۹۹۰ محل هایی نیز برای پارک دوچرخه مورد نظر قرار گیرد تا از تراکم وسایل نقلیه در کنار خیابان ها جلوگیری کند و از بار ترافیک سنگین و چند ساعته شهر با ایجاد پارکینگ های جدید در نزدیکی وسایط نقلیه عمومی بکاهد. این سیاست نیز کارساز نشد و هم اکنون برنامه افزایش بر تعداد ۹۰۰ پارکینگ موجود از سوی مسئولان شهری در حال اجرا است. شرکت های خصوصی طرف قرارداد با شهرداری و شورای شهر نیویورک زمانی طولانی با هزینه ای بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون دلار را برای این برنامه اعلام کرده اند.به منظور اجرای این طرح شهرداری مالیات بر پارکینگ ها را به میزان ۱۰ درصد افزایش داده  است. این موضوع سبب ناخرسندی مردم و کارشناسان امور شهری شده  است. زیرا براساس مقررات موجود دولتمردان و سیاستمداران بدون پرداخت این هزینه ها از پارکینگ های شهر استفاده می کنند. ساکنان شهر نیویورک اعمال چنین روش هایی را تاسف بار می دانند که گروه اخیر بدون پرداخت مالیات از اینگونه خدمات شهری استفاده می کنند در حالی که مردم شهر نیویورک باید مالیات بپردازند و با اجرای هر طرح جدید بر این مالیات افزوده می شود.در این میان شهرداری نیز برای دست یافتن به درآمدهای خود اعلام داشته است که مالیات پارکینگ ها باید مانند مالیات آب، برق و امکانات ارائه  شده دیگر توسط کارت های اعتباری مردم به بانک ها پرداخت شود.

نظر شما