دادگاه مایکل جکسون آغاز می شود
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

دادگاه مایکل جکسون آغاز می شود

روزنامه شرق، پنجشنبه ۴ دی ۱۳۸۲ - ۲ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۲۵ دسامبر ۲۰۰۳

عباس فتاح زاده : حدود ساعت ۱۳ پنجشنبه گذشته که متن شکایت علیه مایکل جکسون رسماً در دادگاه محلی سانتا مونیکا پذیرفته شد، شبکه های تلویزیونی آمریکا همه جلسه دادگاه را زنده و مستقیم به اطلاع بینندگان رساندند شکایت علیه این خواننده آمریکایی دربرگیرنده ۹ مورد اقامه دعوا است. ۷ مورد از شکایات به دلیل سوء استفاده جنسی از کودکان و ۲ مورد تشویق به استفاده از مواد مخدر برای ارتکاب جرم است.

این وضعیت می تواند برای جکسون پایان بدی داشته باشد. تام اسندون، دادستان آمریکا، پیش بینی ۲۴ سال زندان برای این خواننده را کرده است. همچنین گفته شده به دلیل آنکه او مشروبات الکلی به کودکان خورانده احتمال بخشش وی در مراحل بازبینی دادرسی وجود نخواهد داشت.

به جکسون اجازه داده شده تا سفر خود به لندن را انجام دهد و پس از آن در روز شانزدهم ژانویه یعنی اولین ماه سال میلادی جدید مراحل محاکمه آغاز خواهد شد. بدین ترتیب یکی از جنجالی ترین پرونده های هالیوودی به جریان می افتد.

مایکل جکسون که صورت خود را با جراحی های متعدد به شکلی نسبتاً عجیب درآورده است کودکان تحت سرپرستی خویش را در یک پارک تفریحی شخصی نگهداری می کند.

البته از آنجایی که وی جزو خیرترین چهره های روز آمریکا محسوب می شود، می تواند امیدواری هایی نسبت به برخی چشم پوشی های دادگاه سانتا مونیکا داشته باشد.

آشنایی وی با کودک ۱۲ ساله ای که اکنون مادرش از جکسون شکایت کرده، نیز اساساً در راستای فعالیت های خیرخواهانه صورت گرفت.

این کودک بیمار سرطانی بود و جکسون نه تنها بخشی از هزینه های درمان وی را پرداخت، بلکه اجازه داد تا او در پارک تفریحی موسوم به «نورلند رانچ» (پارک شخصی خویش) دوران نقاهتش را بگذراند.

دادستان پرونده یعنی تام اسندون سال هاست که در صدد محکومیت جکسون به جرم اغفال کودکان است. او خود پدر ۹ فرزند است. اسندون ۱۰ سال پیش هم کوشید خواننده آمریکایی را در دادگاه محکوم کند. در آن زمان نیز اتهام جکسون اغفال یک پسر بچه بود. او توانست شکایت مذکور را از طریق توافق هایی خارج از دادگاه و پرداخت ظاهراً مبلغ ۲۵ میلیون دلار منتفی سازد. وکیل مدافع جکسون در دادگاه کنونی یک وکیل سرشناس به نام مارک گراگوس است.

این وکیل از گذشته ها با اسندون یعنی دادستان پرونده رقابت هایی داشته است. گراگوس چندی پیش توانست وینونا رایدر، بازیگر زن معروف هالیوود، را در دادگاه از مجازات زندان رهایی بخشد.

اسندون که ۶۱ سال دارد به خوبی می داند محاکمه فوق ستاره ای نظیر جکسون تنها در سالن دادگاه اتفاق نمی افتد. لذا اندکی قبل از شروع تحقیقات علیه وی یک آژانس تبلیغاتی تاسیس کرد. قرار است این موسسه در درجه نخست به وی کمک کند تا شایعه برخورد انتقام جویانه او با جکسون را بی اثر سازد.

بخش روابط عمومی مؤسسه مذکور فعالیت گسترده ای را آغاز کرده است. اسندون چهار هفته پیش طی یکی از اولین کنفرانس های مطبوعاتی خود مقابل دوربین ها با اطمینان از پیروزی در دادگاه سخن گفت.

پنج شنبه گذشته او با حرارت سابق حرف نمی زد و سعی می کرد به صورتی حرفه ای خود را خونسرد نشان دهد.

البته از هم اکنون اسندون با اولین شکست روبه رو شده است. یکی از استنادات وی در متن شکایت نامه، پرونده های اداره جوانان لس آنجلس است.

شبکه بی بی سی، فیلم مستندی با نام «زندگی با مایکل جکسون» را روز ششم فوریه (بهمن ماه) سال گذشته پخش کرد. در آن فیلم کودک سرطانی شرح داد جکسون با وی ارتباط نامشروع داشته است.

در پرونده های اداره جوانان، نتایج تحقیقاتی که متعاقب پخش فیلم مذکور صورت گرفت، آمده است. اکنون و بر اساس گزارش های جدید کودک مذکور به دو خواهر و برادر و مادرش گفته که هنگام حضور در پارک شخصی مایکل جکسون هیچگاه ارتباط جنسی را شاهد نبوده است.

حدود یک ماه پیش اسندون در رسانه های عمومی اعلام کرد که اگر جکسون قربانی دیگری هم داشته است، به وی مراجعه کند. اما پاسخی به فراخوان وی داده نشد. گفته می شود اسندون جزو دادستان های سخت گیر در جنوب ایالت کالیفرنیا محسوب می شود. او همچنین به پیش داوری های آنی مشهور است.

همزمان با این اتفاقات دو شایعه دیگر هم در مورد مایکل جکسون رواج یافته است. نشریه نیویورک پست ادعا کرده که جرماین، برادر جکسون، او را تشویق به حضور در یک گروه ضد یهودی کرده است.

شایعه دوم آن است که جکسون، گراگوس، وکیل خویش، را اخراج کرده و به جای وی جانی کاچران، وکیل معروف سیاه پوست که او. جی. سیمسپون را از اتهام قتل مبرا ساخت، استخدام کرده است. او. جی. سیمپسون مجری تلویزیونی معروف و سیاه پوستی بود که محاکمه وی سروصدای زیادی به پا کرد. هم جرماین جکسون و هم جانی کاچران این ادعا را رد کرده اند.

به نظر می رسد حتی اگر جکسون بتواند دادگاه خود را با موفقیت پشت سر بگذارد دیگر یک چیز را نمی تواند نجات بدهد: اعتبار و موفقیت سابق خود را.

منابع: زود دویچه سایتونگ

سایت اینترنتی شبکه تلویزیونی vox

نظر شما