حبیب‌الله ذوالقدر
موضوع : دانشنامه | ذ

حبیب‌الله ذوالقدر

حبیب‌الله ذوالقدر، روزنامه‌نگار و شاعر ملی‌گرا
حبیب‌الله ذوالقدر متخلص به تابناک در سال 1289 در شهر استهبان استان فارس به دنیا آمد. پس از گذراندن دوران ابتدایی و متوسطه، به معلمی در شیراز پرداخت و سال‌ها در اداره فرهنگ این شهر خدمت کرد. همچنین مدتی معاون محمدرضا حقیقی در امور اوقاف بود.
ذوالقدر از دوران جوانی به شعر علاقه‌مند بود و بیشتر به «اخوانیات» و سرودن شعرهای وطنی و ملی علاقه‌مند بود. او در سال 1320 به روزنامه‌نگاری پرداخت و ابتدا سردبیری روزنامه «جهان نما» را به عهده داشت. در سال 1328 امتیاز روزنامه «شبیخون» را گرفت و مدتی آن را انتشار داد. مدتی نیز در کار انتشار روزنامه «هنگامه‌ی امروز» بود.
ذوالقدر از مبارزان ملی‌گرای زمان خود بود و در جریان ملی شدن صنعت نفت نقش فعالی داشت. او بارها دستگیر شد، اما هرگز از مبارزه دست نکشید. پس از کودتای 28 مرداد 1332، از طرف فرمانداری نظامی مورد تعقیب بود و پس از مدتی دستگیر شد و به زندان افتاد. با آزاد شدن از زندان، به تهران آمد. بار دیگر در سال 1341 با عده‌ای از هم فکرانش دستگیر شد و به زندان افتاد.
ذوالقدر در جلسات شب‌های شیراز شرکت می‌کرد و از چهره‌های سرشناس این جلسات بود. او در 5 دی 1367 در سن 78 سالگی در شیراز درگذشت.
آثار
از حبیب‌الله ذوالقدر آثاری به جا مانده است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیوان اشعار
مجموعه اخوانیات
مجموعه مقالات سیاسی

موضع‌گیری‌های سیاسی
حبیب‌الله ذوالقدر از مبارزان ملی‌گرای زمان خود بود و در جریان ملی شدن صنعت نفت نقش فعالی داشت. او بارها دستگیر شد، اما هرگز از مبارزه دست نکشید. پس از کودتای 28 مرداد 1332، از طرف فرمانداری نظامی مورد تعقیب بود و پس از مدتی دستگیر شد و به زندان افتاد. با آزاد شدن از زندان، به تهران آمد. بار دیگر در سال 1341 با عده‌ای از هم فکرانش دستگیر شد و به زندان افتاد.
ذوالقدر در اشعار و مقالات خود، همواره به دفاع از حقوق ملت ایران و مبارزه با استعمار و استبداد می‌پرداخت. او در شعر «ستاره سرخ» که در سال 1328 سرود، به حمایت از نهضت ملی شدن صنعت نفت پرداخت و با اشاره به کودتای 28 مرداد، آن را «شب سیاه» نامید.
نقش در فرهنگ شیراز
حبیب‌الله ذوالقدر از چهره‌های سرشناس جلسات شب‌های شیراز بود. این جلسات که از سال 1332 آغاز شد، محل گردهمایی هنرمندان، نویسندگان و روشنفکران شیراز بود. ذوالقدر در این جلسات نقش فعالی داشت و با اشعار و سخنرانی‌های خود، فضای این جلسات را گرم می‌کرد.
ذوالقدر در شعر و ادب فارسی نیز نقش مهمی داشت. او از مدافعان شعر نو در ایران بود و با انتشار مقالات و سخنرانی‌های خود، به ترویج این نوع از شعر پرداخت. ذوالقدر همچنین در جمع‌آوری و حفظ اشعار فولکلوریک فارس نیز نقش داشت.
با توجه به فعالیت‌های ذوالقدر در زمینه‌های مختلف، او را می‌توان از چهره‌های مهم و تأثیرگذار فرهنگ شیراز دانست.

نظر شما