چارلز مارتین هال
موضوع : دانشنامه | ه

چارلز مارتین هال

چارلز مارتین هال در ۶ دسامبر ۱۸۶۳ در تامپسون تاون‌شیپ، اوهایو، ایالات متحده به دنیا آمد. او در دبیرستان اberlin تحصیل کرد و سپس در کالج اberlin در رشته مهندسی برق ثبت نام کرد. در سال ۱۸۸۵، او به دانشگاه گوتینگن در آلمان رفت تا در رشته شیمی تحصیل کند.

در سال ۱۸۸۶، هال در حال مطالعه خواص اکسید آلومینیوم بود که متوجه شد وقتی این ماده با کلرید آلومینیوم در دمای بالا گرم می شود، آلومینیم خالص تولید می شود. این فرآیند به نام فرآیند هال شناخته می شود.
هال در سال ۱۸۸۷ حق اختراع فرآیند خود را دریافت کرد. او سپس شرکتی به نام Aluminum Company of America (Alcoa) را تأسیس کرد. Alcoa اولین شرکتی بود که آلومینیم را به طور تجاری تولید کرد.
فرآیند هال انقلابی در تولید آلومینیم ایجاد کرد. پیش از این، آلومینیم بسیار گران بود و فقط برای کاربردهای خاص مانند ساخت جواهرات استفاده می شد. با معرفی فرآیند هال، آلومینیم به یک فلز ارزان و فراوان تبدیل شد.
هال برای اختراع خود به شدت مورد تحسین قرار گرفت. او در سال ۱۹۱۱ جایزه پرکین را دریافت کرد، بالاترین افتخار در شیمی صنعتی. هال در ۲۷ دسامبر ۱۹۱۴ در دیتونا بیچ، فلوریدا درگذشت.
تاثیر فرآیند هال بر جهان بسیار گسترده بوده است. آلومینیم اکنون در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شود، از جمله ساخت هواپیما، اتومبیل، وسایل نقلیه برقی، و بسته بندی مواد غذایی.

نظر شما