ژاک آدریان مارتین کاندان
موضوع : دانشنامه | ک

ژاک آدریان مارتین کاندان

۱۷۷۴: مرگ "کاندان" ریاضی‌دان مشهور فرانسوی
در  سال ۱۷۷۴، ژاک آدریان مارتین کاندان، ریاضی‌دان مشهور فرانسوی در سن ۶۷ سالگی درگذشت. کاندان یکی از برجسته‌ترین ریاضی‌دانان قرن ۱۸ میلادی بود که در زمینه‌های مختلفی از جمله جبر، هندسه، نظریه اعداد و حساب دیفرانسیل و انتگرال فعالیت داشت.
کاندان در سال ۱۷۰۷ در پاریس متولد شد. او از همان دوران کودکی علاقه زیادی به ریاضیات داشت و در سن ۱۸ سالگی وارد کالج سلطنتی پاریس شد. کاندان در کالج سلطنتی با ریاضی‌دانان بزرگی مانند ژاکوبی، اویلر و دالامبر آشنا شد و از آنها تأثیر زیادی گرفت.
کاندان در سال ۱۷۳۴ به عضویت آکادمی علوم فرانسه درآمد. او در آکادمی علوم به تحقیق در زمینه‌های مختلف ریاضیات پرداخت و آثار مهمی در این زمینه‌ها منتشر کرد.
از جمله مهم‌ترین آثار کاندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مجموعه آثار کاندان (۱۷۸۴)
مقاله‌ای در مورد معادلات درجه سوم (۱۷۳۷)
مقاله‌ای در مورد معادلات درجه چهارم (۱۷۳۹)
مقاله‌ای در مورد نظریه اعداد (۱۷۴۷)
مقاله‌ای در مورد حساب دیفرانسیل و انتگرال (۱۷۵۵)

آثار کاندان تأثیر زیادی بر توسعه ریاضیات در قرن ۱۸ میلادی داشت. او یکی از پایه‌گذاران نظریه اعداد مدرن و یکی از پیشگامان حساب دیفرانسیل و انتگرال است.
کاندان همچنین به عنوان یک معلم ریاضی نیز بسیار موفق بود. او در کالج سلطنتی و در آکادمی علوم فرانسه به تدریس ریاضیات پرداخت و شاگردان زیادی تربیت کرد.
با مرگ کاندان، یکی از برجسته‌ترین ریاضی‌دانان قرن ۱۸ میلادی از دنیا رفت. آثار او همچنان یکی از منابع مهم برای مطالعه ریاضیات هستند.

نظر شما