دکتر محمدرضا بابامخیر
موضوع : دانشنامه | ب

دکتر محمدرضا بابامخیر

دکتر محمدرضا بابامخیر، پدر دامپزشکی ایران، چهره ماندگار دامپزشکی ایران، در روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ در سن ۷۱ سالگی درگذشت.
دکتر بابامخیر در سال ۱۳۲۰ در اردبیل به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۴۳ از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. وی در سال ۱۳۴۷ از دانشگاه پاریس در رشته علوم زیستی (اقیانوس‌شناسی) دکتری گرفت.
دکتر بابامخیر پس از بازگشت به ایران، به عنوان استادیار در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مشغول به کار شد. وی در سال ۱۳۵۶ به درجه استادی رسید و در سال ۱۳۸۱ به عضویت پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
دکتر بابامخیر در زمینه بیماری‌های ماهیان پرورشی، ماهیان خلیج فارس و فرهنگ کشاورزی و منابع طبیعی، تحقیقات و پژوهش‌های گسترده‌ای انجام داد. وی همچنین کتاب‌ها و مقالات متعددی در این زمینه‌ها منتشر کرد.
از جمله آثار علمی دکتر بابامخیر می‌توان به کتاب‌های "بیماری‌های ماهیان پرورشی"، "ماهیان خلیج فارس" و "فرهنگ کشاورزی و منابع طبیعی" اشاره کرد.
دکتر بابامخیر در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار در رشته پزشکی و علوم تجربی انتخاب شد.
درگذشت دکتر محمدرضا بابامخیر، ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه دامپزشکی ایران بود. وی از پیشگامان دامپزشکی ایران بود و خدمات ارزنده‌ای به این رشته ارائه کرد.

نظر شما