زنگ خطر برای سلامت انسان: هوش مصنوعی پزشکی چه خطراتی دارد؟
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

زنگ خطر برای سلامت انسان: هوش مصنوعی پزشکی چه خطراتی دارد؟

تیمی از پزشکان در مورد اتکای فزاینده به هوش مصنوعی در پزشکی هشدار داده‌اند که ممکن است برای سلامت انسان خطراتی ایجاد کند.
به گفته این تیم پزشکی، استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌هایی مانند رادیولوژی برای بررسی سریع داده‌ها و تصاویر پزشکی افزایش یافته است، اما این وضعیت می‌تواند به تغییرات آب و هوایی و اثرات فاجعه بار بر سلامت مردم تاثیر مستقیم بگذارد.
این مطالعه که بر رادیولوژی تمرکز دارد، می‌گوید: «طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، تغییرات آب و هوایی بزرگ‌ترین تهدید سلامتی است که بشریت با آن مواجه است.
کیت هانمن، معاون پژوهشی و دانشیار دانشگاه تورنتو، گفت: «تصویربرداری پزشکی انتشار گازهای گلخانه‌ای زیادی را تولید می‌کند، اما ما اغلب به تأثیر محیطی ذخیره‌سازی داده‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی مرتبط فکر نمی‌کنیم.
وی افزود: «توسعه و استقرار مدل‌های هوش مصنوعی، مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کند و نیازهای ذخیره‌سازی داده‌ها در تصویربرداری پزشکی و هوش مصنوعی به‌طور چشمگیری در حال افزایش است».
هانمن می‌گوید: «ما باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش ردپای کربن هوش مصنوعی در پزشکی باشیم، در غیر این صورت، تلاش‌های ما برای بهبود سلامت انسان با اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی خنثی می‌شود.
راهکارهای پیشنهادی برای کاهش خطرات هوش مصنوعی پزشکی:

کاهش استفاده از هوش مصنوعی در موارد غیرضروری: پزشکان باید فقط در مواردی که هوش مصنوعی می‌تواند مزیت قابل توجهی ارائه دهد، از آن استفاده کنند.
استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی کارآمدتر: الگوریتم‌های هوش مصنوعی جدیدتر می‌توانند وظایف را با مصرف انرژی کمتر انجام دهند.
استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر: مراکز داده‌ای که هوش مصنوعی را اجرا می‌کنند باید از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی استفاده کنند.
بهبود ذخیره‌سازی داده‌ها: روش‌های جدید ذخیره‌سازی داده‌ها می‌توانند فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

هوش مصنوعی در پزشکی پتانسیل‌های زیادی دارد، اما استفاده از آن باید با احتیاط انجام شود تا از خطرات احتمالی برای سلامت انسان جلوگیری شود.

نظر شما