خیابان نادری در یک روز برفی
موضوع : تصویر | تاریخی

خیابان نادری در یک روز برفی

خیابان نادری در یک روز برفی، حدود سال ۱۳۱۰، منظره‌ای تماشایی و نوستالژیک را به نمایش می‌گذارد. عکسی که از یکی از بالکن‌های هتل پالاس به سمت غرب گرفته شده، گویی دریچه‌ای به سوی گذشته را می‌گشاید و ما را به سفری در زمان می‌برد.
در سمت راست عکس، دیوار سفارت بریتانیا را می‌بینیم که هنوز هم در همان مکان قرار دارد. این دیوار آجری بلند، با معماری خاص خود، یادآور دوران قاجار و روابط ایران و انگلستان در آن زمان است.
درختان چنار خیابان که با برف پوشیده شده‌اند، منظره‌ای زمستانی و رویایی را خلق کرده‌اند. گویی خیابان در یک حریر سفید نقره‌ای پیچیده شده است. در امتداد خیابان، درشکه‌ها و اتومبیل‌های قدیمی در حال حرکت هستند و رهگذران با لباس‌های گرم زمستانی، به این سو و آن سو می‌روند.
هتل پالاس که در آن زمان یکی از مجلل‌ترین هتل‌های تهران بود، در سمت چپ عکس به چشم می‌آید. این هتل که در حال حاضر به عنوان موزه ایران باستان شناخته می‌شود، با معماری باشکوه خود، گویای شکوه و جلال دوران پهلوی است.
در مجموع، عکس خیابان نادری در یک روز برفی، تصویری زنده و گویا از تهران قدیم را به نمایش می‌گذارد. این عکس، دریچه‌ای به سوی گذشته است و ما را به یاد روزگارانی می‌اندازد که خیابان‌ها سنگفرش بودند، درشکه‌ها در خیابان‌ها تردد می‌کردند و زمستان‌ها پر از برف و زیبایی بود.

نظر شما