موضوع : پژوهش | مقاله

ماه و ستاره‌های مشکل‌گشا

شاید شما هم مشابه این کارت ویزیت را دیده باشید: استخاره و دعا، گشایش کار، مهر و محبت، بخت‌گشایی و... مراجعه با وقت قبلی‌ آقای‌‌... تلفن‌‌... الو آقای‌‌.... اخیرا کارت تبلیغاتی شما به دست من رسیده است‌. مبلغ ویزیت شما برای این که گره از کار کسی باز کنید، چقدر است؟ معلوم نیست‌. تا سر کتاب باز نشود، حروفتان حساب نشود و مشکلتان را نگویید، تا نگاه نکنیم، مشخص نمی‌کند دقیقا چقدر می‌شود‌.
باید حضوری بیایید، مشکلتان را بگویید برایتان نگاه کنیم، تا ببینیم چه می‌شود‌.
مثلا برای بخت‌گشایی چقدر باید هزینه کرد؟
برای این کار هم سر کتاب باز می‌شود و مشخص می‌شود‌. بستگی به سن دختر دارد و این که آیا تاکنون خواستگار داشته است یا نه‌. اگر طلسم و جادو و امثال اینها در کار نباشد و اگر چله در کار او نیفتاده باشد، حدود 30 تا 40 هزار تومان شاید در بیاید‌. باید بیایید اینجا‌. نشانی را یادداشت کن خواهرم: میدان‌‌....
در ضمن این مکالمه تلفنی مشخص شد استخاره کاملا رایگان و حتی به صورت آنلاین انجام می‌شود‌. یعنی کافی است پشت گوشی تلفن نیت کنید و 3‌صلوات بفرستید، همانجا به شما می‌گویند می‌توانید نیتی را که دارید عملی کنید یا خیر‌. همان طور که فورا برای نیت نداشته ما، این کار انجام شد‌.

ارتباطاتی از نوع رحمانی یا شیطانی‌
شاید شما هم مطالبی درباره ارتباطات ماورایی شنیده باشید‌. بعضی از این ارتباطات به قدری برای ما عجیبند که نمی‌توانیم آنها را باور کنیم‌. داستان زندگی افرادی مانند مرحوم رجبعلی خیاط، قاضی طباطبایی، شیخ نخودکی و مانند آنها در این گفتار نمی‌گنجد، اما آنچه مسلم است، انسان این قابلیت را دارد که بر اثر مبارزه با هوای نفس، مراقبت دائم، عبادت‌های خالصانه و توجه به حلال و حرام به نوعی ارتباطات رحمانی دست یابد و بینشی پیدا کند که بسیاری از افراد عادی از آن محرومند‌‌. نکته قابل توجه این که شما نمی‌توانید هیچ‌یک از این افراد را بیابید که بخواهند از قدرت خود، استفاده مادی ببرند و مردم را به عبارتی سرکیسه کنند‌.
در مقابل، گروهی نیز می‌توانند با شیطان ارتباط برقرار کنند‌. این افراد اغلب در بدترین شرایط زندگی می‌کنند‌.
اغلب آنان ادعا می‌کنند می‌توانند مشکلات مردم را برطرف سازند‌. مبالغی گزاف می‌گیرند و اگر مشکل برطرف نشد، با آوردن بهانه‌های مختلف، تقصیر را به گردن مشتری می‌اندازند و در یک چرخه طولانی، بارها از او مبالغی را مطالبه می‌کنند‌.
حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمدباقر علم‌الهدی در این‌باره می‌گوید: ما از این ارتباطات شیطانی هم داریم که بسیار خطرناکند‌. در روایات توصیه می‌شود برای رهایی از این‌گونه ارتباطات، سوره فلق و ناس را زیاد بخوانید و زیاد صلوات بفرستید تا در حصن و حصار صلوات از شر وسوسه‌های شیاطین و خناس رهایی یابید‌.

به دنبال راهی میانبر
توسل به قرآن و ائمه معصومین‌ع برای رفع گرفتاری‌ها و مشکلات از دیر باز بین مردم مومن و معتقد جامعه ما رواج داشته است‌. بسیاری چاره گره‌های بسته زندگی خود را در واسطه قرار دادن قرآن و عترت رسول‌ص در پیشگاه پروردگار می‌دانند و چه بسا توانسته‌اند از این راه به نتیجه نیز برسند و درهای بسته زندگی به رویشان گشوده شده باشد‌. هر یک از ما ممکن است بارها در زندگی خود و یا بستگان و آشنایان چنین مواردی را تجربه کرده باشیم‌.
اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که گروهی، از اعتقادات مردم سوءاستفاده کنند و آنها را بازیچه و وسیله شیادی و بهره‌جویی‌های خود قرار دهند؛ یا عده‌ای بخواهند بدون زحمت و پیمودن مسیر صحیح، تنها با استفاده از قرآن گشایی، آینه‌بینی، کف بینی، طلسم گشایی و مانند آن، مشکلات خود را برطرف کنند‌.
حجت‌الاسلام علم‌الهدی در این باره می‌افزاید: بسیاری از مردم می‌خواهند براحتی و بدون گذراندن مقدمات، به آسانی همای بخت و سعادت را در آغوش بگیرند‌. در حالی که نظام هستی براساس علت‌ها و معلول‌ها طراحی شده و هیچ چیز عالم بدون علت به وجود نمی‌آید؛ لذا رمز و راز موفقیت‌ها در گرو پیمودن مقدمات و علت‌ها برای رسیدن به مقصد و هدف است‌. به همین جهت، مطالبی که امروز به عنوان بازکردن رمل و اسطرلاب و سر کتاب و جادو و غیره مطرح می‌شود و طلسم‌نویسی و کف‌بینی و اینها همه ریشه در این مشکل عمومی اجتماع دارد‌.
بنیانگذار حوزه علمیه قاسم ابن الحسن اعتقاد دارد دین ما، دین منطق و عقل است و طلب علم برای بالابردن قدرت تفکر و آموختن روش‌های صحیح حل مشکلات و برای دستیابی به زندگی بهتر را بر هر مرد و زن مسلمانی واجب می‌داند، لذا جادو و جنبل، آینه‌بینی و کف‌بینی و مانند آن در اعتقادات دینی ما جایگاهی ندارد و مردمی که به چنین راهکارهای خرافی گرایش پیدا می‌کنند، عموما ساده‌لوحانی هستند که به دلیل نداشتن سواد لازم، فریب این دسته از افراد را می خورند، یا راحت‌طلبانی که تمایلی به پیمودن مسیر طبیعی برای رسیدن به اهداف خود ندارند‌.
کمی با دقت به اطراف خود نگاه کنید‌. بد نیست به زندگی افرادی که چه در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مانند آن و چه در حیطه زندگی خصوصی و شخصی خود به موفقیت‌هایی دست‌یافته‌اند، کمی توجه کنید‌. آیا می‌توانید بین آنان کسی را بیابید که با توسل به چنین راه‌هایی پله‌های ترقی را پیموده باشد؟ احتمالا هیچ‌یک از آنان در طول عمر خود هیچ رمال، سر کتاب باز کن یا کف‌بینی را ندیده‌اند بلکه درس خوانده‌اند، کار کرده‌اند، مطالعه می‌کنند، فکر می‌کنند، برنامه‌‌ریزی می‌کنند و بر اساس اسلوب علمی صحیح کار خود را پیش می‌برند‌. آنان اصلا به دنبال کسی نمی‌روند که برای آنها مثلث، مربع یا ستاره‌ای را بکشد و بعد ستاره را آویزان کنند و منتظر بنشینند تا مشکلاتشان برطرف شود‌.
با این حساب بهتر است اگر در زندگی خانوادگی خود مشکلی دارید، اگر کسب و کارتان از رونق افتاده، اگر پسرتان چند سالی است که فارغ‌التحصیل شده و هنوز شغل مناسبی پیدا نکرده است یا اگر دختری دارید که سال‌ها از سن ازدواجش گذشته و هنوز مرد رویاهای خود را سوار بر اسب سفیدنیافته است و مانند آن به دنبال راه و چاره‌های منطقی‌تر و دست‌یافتنی‌تری باشید و اجازه ندهید گروهی از اعتقادات شما سوءاستفاده کرده و جیبتان را خالی کنند‌.

سرنوشت در دست دانه‌های تسبیح‌
می‌خواهد از خانه خارج شود، تسبیح به دست می‌گیرد و دانه‌های آن را می‌شمارد، می‌خواهد دارویی را که پزشک برایش تجویز کرده بخورد، قبل از آن با تسبیح مشورت می‌کند، می‌خواهد دخترش را عروس یا پسرش را داماد کند، برای رفع تردید باز هم دست به دامان تسبیح می‌شود، راحت‌تر بگوییم حتی وقتی می‌خواهد آب بخورد ابتدا سراغ تسبیحش می‌رود و استخاره می‌کند‌.
حجت‌الاسلام علم‌الهدی از این حالت به عنوان یک نوع بیماری وسواسی نام می‌برد و می‌گوید: ما روایاتی درباره استخاره با قرآن و تسبیح داریم، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که خیلی‌ها راه را اشتباه رفته‌اند و علاوه بر این زیاده‌روی‌ها گاه حتی برای این که ظلمی نسبت به کسی روا دارند، استخاره می‌کنند‌. در حالی که استخاره همان‌گونه که از ظاهر کلمه بر می‌آید، برای انجام کار خیر است‌. اما در هر خیری هم مجاز به انجام این کار نیستیم؛ چرا که در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست‌.
برای حل مشکل خود و رهایی از تردید و دو دلی، قبل از هر چیز لازم است به شکلی منطقی جوانب کار را بسنجید‌ و درباره آن مطالعه و تحقیق کنید‌‌. اگر به نتیجه نرسیدید با اهل فن (اهل فن را با تاکید بخوانید) نه با خاله خانباجی‌ها یا کسانی که تخصصی در زمینه کار شما ندارند، مشورت کنید‌. اگر تردیدهای شما برطرف شد بر قادر مطلق توکل کنید، دست به کار شوید و امیدوار باشید که کارتان به خیر و خوبی انجام خواهد شد‌، اما اگر با انجام همه این مقدمات هنوز هم بر سر دو راهی قرار دارید، می‌بینید کار شما از یک بعد خوب است و از بعد دیگر ممکن است به نتیجه نرسد گروهی از اهل فن شما را تشویق به انجام کار و گروهی از آن نهی می‌کنند، اینجا می‌توانید با توسل به استخاره تصمیم‌گیری کنید‌.
باز هم به سخنان دکتر علم‌الهدی توجه کنید: در دین اسلام و آموزه‌های مکتبی ما هرگز اجازه داده نشده است که در عقل را ببندیم و جلوی تابش نور آن را بگیریم‌. باید از عقل بیشترین استفاده‌ و بهره‌ها را برد‌. استخاره دارای دو شرط اصلی و اساسی است: بهره‌گیری از عقل، استفاده از تجربیات و مشاوره‌های اهل فن‌.

چگونه استخاره کنیم؟
اکنون پس از این که مدت‌ها فکر کردید و زیر و بم کار را سنجیدید، بعد از این که با افراد آگاه و مطلع مشورت کردید، اگر هنوز نمی‌توانید تصمیم بگیرید، بر اساس بعضی از روایات می‌توانید غسل کنید و وضو بگیرید، دو رکعت نماز بخوانید و پس از آن صد مرتبه ذکر مخصوص استخاره (استخیرالله برحمتک خیره فی عافیه) را بگویید‌. در این ذکر شما از خدا می‌خواهید آنچه را که خیر است در پیش پای شما قرار دهد‌. پس از آن نسبت به انجام کار اقدام کنید‌. چون شما طلب خیر کرده‌اید، اگر کار به صلاح شما نباشد، موانعی پیش می‌آید که این کار انجام نمی‌شود و در غیر این صورت موانع برداشته می‌شود‌.
به گفته علم‌الهدی، بر اساس بعضی دیگر از روایات پس از این که دو شرط مقدماتی را انجام دادید، برای رفع تردید می‌توانید از قرآن و یا تسبیح نیزکمک بگیرید‌، اما هر کسی مجاز نیست قرآن را باز و استخاره کند‌. برای این کار به سراغ افراد فاضل و دانشمندی بروید که نکات ظریف و لطایف قرآن را بدانند و بشناسند‌‌. تنها این که بالای صفحه قرآن نوشته شده خوب یا بد نمی‌تواند ملاک عمل باشد‌. این مدل استخاره اصلی است چه با تسبیح و چه با قرآن‌.
اما این که ما قرآن را ابزار قرار دهیم و برای کوچک‌ترین کاری به استخاره متوسل شویم و یا سرنوشت خود را تنها به دست دانه‌های تسبیح بسپاریم، جایز نیست و نهی شده است‌.

گذری در مجالس ختم انعام و سفره‌های منسوب به ائمه‌ع‌
«مشکلی مدت‌ها فکر و ذهنم را به خود مشغول کرده بود‌. روزی در یکی از مجالس قرآن نذر کردم که اگر حاجتم برآورده شد، سفره حضرت ابوالفضل‌ع بیندازم‌. حالا مشکل برطرف شده و من نذر خود را ادا کرده‌ام.»
اینها را خانم مریم س در حالی می‌گوید که برای آماده کردن مقدمات کار مرتب به این طرف و آن طرف می‌رود و دستوراتی می‌دهد‌. سفره با دقت و با جدیدترین شیوه‌های سفره‌آرایی تزیین شده است‌. نان و پنیر و سبزی و سایر مخلفات چیده شده و بخش‌های خالی سفره برای آش رشته و عدس پلو در نظر گرفته شده است‌. مهمانان با ظاهری آراسته و بعضا مناسب مهمانی‌ها نظیر عروسی وارد می‌شوند‌. زیارت عاشورا و دعای توسل با سرعت هر چه بیشتر خوانده می‌شود‌. پس از کمی ذکر مصیبت و دعا، فرمان بفرمایید صادر می‌شود‌. بعد از این که غریبه‌ترها مجلس را ترک می‌کنند، برنامه اصلی آغاز می‌شود‌. صدای ضبط تا آخر بلند و یکی از ترانه‌های روز از آن پخش می‌شود‌. بقیه ماجرا را احتمالا می‌توانید حدس بزنید‌‌.
همه ما با سفره‌هایی که به نام ائمه معصومین‌ع گسترده می‌شود و مجالسی که با نام ختم انعام برگزار می‌گردد، آشنایی داریم‌. اغلب این سفره‌ها و ختم‌ها پس از رفع نیاز و حاجتی برپا می‌شوند و همین امر باعث می‌شود مردم روز به روز با اعتقادات قلبی بیشتر برای رفع مشکلات خود به این واسطه‌ها متوسل شوند‌. بعضی از این مجالس دارای صفا و معنویت خاصی هستند که بر هر شرکت‌کننده‌ای تاثیرگذار است، اما در نمونه‌هایی هرچنداندک مانند آنچه خواندید، نمی‌توان انتظار معنویت و خلوص داشت‌. یقینا تلاوت سوره انعام و توسل به ائمه معصومین‌ع برکاتی دارد که نمی‌توان آن را انکار کرد، اما برای بعضی افراد سوره انعام و مانند آن، حکم ابزاری را دارد که در مواقع نیاز مورد استفاده قرار گرفته، پس از آن به جعبه ابزار سپرده می‌شود، اما آن‌گونه که حجت‌الاسلام علم‌الهدی می‌گوید ما باید دقت کنیم با فکر و تدبیر و عقل و توسل به خداوند و درخواست از اهل بیت بخواهیم از مشکلاتمان گره‌گشایی کنند‌. اگر قرار است بختی از کسی گشوده شود، کاری برای کسی پیدا شود، مهر و محبت در دل کسی رخنه کند و مانند اینها، همه راهکارهایی عملی دارند که با کمک عقل و تدبیر و مشاوره با اهل فن قابل انجام است‌.
وی می‌افزاید: آیات نورانی سوره انعام کتاب درس و کتاب تصمیم‌سازی و برنامه‌‌ریزی برای زندگی است‌. کتاب گره‌گشایی نیست‌. ممکن است به برکت این سوره مشکلاتی هم برطرف شود، اما این برکات در سایه عمل به آیات این سوره ایجاد می‌شود نه این که طوطی‌وار و مانند ضبط صوت آن را بخوانیم و کنار بگذاریم‌. تفکر و تدبر در آیات سوره انعام و هر سوره دیگری می‌تواند دریچه دیگری به روی چشمان ما باز کند و نگاهمان را به زندگی تغییر دهد‌. بد نیست به جای نذر ختم انعام نذر کنید تعداد محدودی از آیات آن را تلاوت کرده، از فردی آگاه و مطلع که سواد این کار را دارد و صرفا قصد کسب درآمد ندارد، بخواهید مفاهیم آن را برای شما و مخاطبان بازگو کند‌. می‌توانیم امیدوار باشیم که به این ترتیب، بهره بیشتری از صرف وقت و هزینه خود خواهیم برد‌.


منبع: روزنامه جام جم ۱۳۸۷/۰۸/۱۳
نویسنده : سعیده کافی

نظر شما