موضوع : نمایه مطبوعات | پگاه حوزه

گرایش بنیادگرایان مسیحی به یهودیسم

مجله  پگاه حوزه  06 تیر ماه 1383 شماره 137 

نویسنده : مرتضی شیرودی
1 - در سال 1996/1375، بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر اسرائیل از حزب لیکود به قدرت رسید.اندکی بعد، هشت تن از چهره های یهودی نومحافظه کار آمریکایی، یک یادداشت شش صفحه ای برای او ارسال کردند که از اسرائیل، می خواست به عنوان یک حکومت تهاجمی ظاهر شود.در ابتدای این یادداشت، لزوم سرنگونی صدام و جایگزینی او با یک پادشاه تحت نفوذ اردن، قرار داشت. مطابق این یادداشت که نوعی نظریه دومینو را به تصویر می کشید، حکومت های سوریه و دیگر کشورهای عربی، یکی پس از دیگری و در پی سقوط صدام، سقوط خواهند کرد. رهبری نویسندگان این یادداشت را ریچارد پرل یهودی برعهده داشت که در دولت بوش پسر به مسؤولیت مهمی چون رئیس دفتر سیاست دفاعی دست یافت. سیمور هرس از نویسندگان نیویورک تایمز، به دلیل رهبری تنظیم این یادداشت از سوی پرل، وی را به جنگ افروزی برای منافع شخصی متهم کرده، زیرا، حداقل شرکتی که پرل در آن نقش مهم مدیریتی دارد،از جنگ سود سرشارمی برد.

فورد دونر - استاد دانشگاه شیکاگو و پروفسور تاریخ خاور نزدیک - از شدت شباهت دستورالعمل های پیش روی سیاست خارجی بوش و محتوای یادداشت مذکور، شگفت زده شد و با صراحت بیان می دارد که یک رابطه طبیعی در این میان و بین این دو وجود دارد. روبرت لوئنبرگ از دیگر امضاکنندگان این یادداشت، این ارتباط را با این سخنان تأیید می کند:کل آن یادداشت در مورد برکنارکردن حاکمان عرب بود، ولی قرار نبود آمریکا این کار را انجام دهد، بلکه مطابق یادداشت،قرار بود اسرائیل چنین کاری را انجام دهد. بااین وصف، بسیاری در تلاشند که رابطه بین سیاست خارجی و این یادداشت را نفی کنند، مانند:

الف - کویپید جرالد چستر نماینده مینپولیس می گوید: بوش، چنی و رامسفلد هر سه پروتستان هستند. آیا می شود مدعی شد این سه تن، مسؤل جنگ بوده اند که اسرائیل تز آن نفع می برد؟!

ب - رابی الایزر موسکین نماینده لوس آنجلس می گوید: آمریکا هرگز برای حمایت از اسرائیل، سرباز گسیل نکرده، این حرف ها کاملاً یهودستیزی است، زیرا، آمریکا برای سود اسرائیل به جنگ نرفته است.

اما جای تعجب است،کسانی که بر وجود رابطه بین یادداشت شش صفحه ای و سیاست خارجی آمریکا تاکید می ورزند، از کار برکنار می شوند. مثلاً جیمزموران نماینده ویرجنیا در مجلس نمایندگان، مقام خود را در رهبری دموکرات ها، پس از حمایت از این که جامعه یهود، مسؤل جنگ در عراق است، از دست داد. شاید اصرار بوش و دستیارانش چون پل ولفویتس،داگلاس قیث، الیون آبر و دیوید ورمسر بر نفی وجود این رابطه، آن ها را بیشتر در معرض این اتهام قرار داده است که بوش تحت تاثیر مشاوران یهودی اش به جنگ صدام رفته است.

2 - گروه کوچکی متشکل از بنیادگرایان مسیحی بر هیأت حاکمه آمریکا تسلط یافته اند. اینان نه تنها عهده دار مناصب کلیدی در دولت بوش، بلکه تشکیل دهنده هسته ها و حلقه های مشاورانی اند که هم در شکل دادن به سیاست آمریکا و هم در تنظیم مطالب تأثیرگذارترین و مهم ترین روزنامه ها و نشریه های آمریکایی، بازیگر اصلی اند. سالیانی بود که این گروه، در همه عرصه ها به عنوان یک گروه حاشیه ای به شمار می آمدند، آن ها در این دوران، علیه سقط جنین، هم جنس بازی، هرزه گری و مواد مخدر به مقابله پرداختند، و با به قدرت رسیدن بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، در مورد نحوه مقابله اسرائیل با اعراب، پیشنهادهایی به وی ارائه نمودند. اعضای این گروه تقریباً همه یهودی اند مانند:

1- ریچارد پرل - مدیر سابق کمیته سیاست وزارت دفاع

2- الیوت کوهن - عضو کمیته سیاست وزارت دفاع

3- دون کراس - عضو کمیته سیاست وزارت دفاع

4- پل ولفووتیز - مرد شماره 2 وزارت دفاع

5- داگلاس قیث - مسؤل برنامه ریزی پنتاگون

6- جان بولتون - عضو کمیته برنامه ریزی پنتاگون و مشاور وزیر خارجه

7- الیوت آبرامز - مسؤل مسائل خاورمیانه درشورای امنیت ملی

8- داوز اکئیم - مسؤل امور مالی وزارت دفاع

9- دیک چنی - معاون رئیس جمهوری

10- دونالد رامسفلد وزیر دفاع

11- میراو ورمسر - مدیر مرکز سیاست های خاورمیانه درمؤسسه تحقیقاتی هوسون

12- دیوس ورمسر - مسؤل مطالعات مرتبط با خاورمیانه در مؤسسه تحقیقاتی هوسون

13- چارلز که اثامر - روزنامه نگار در روزنامه واشنگتن پست

14- ویلیام سفایر - روزنامه نگار در روزنامه نیویورک تایمز

15- ژنرال جی گاردنر رئیس سابق دولت غیر نظامی عراق

16- گروه تهیه کنندگان سخنرانی های بوش

الف - جوزف شارتون ب - مایتو اسکالی ج- جان مک کونل

آوری آونری - روزنامه نگار و نویسنده اسرائیلی، با ارائه آمار فوق، بر آن است که امروز می توان گفت که آمریکا جهان را تحت تأثیر قرار داده است، و یهودیان آمریکا را. تاکنون هیچ گاه یهودیان از چنین نفوذ عظیمی بر این مرکز قدرت جهانی یعنی آمریکا برخوردار نبوده اند. بااین وصف، آونری نگران این موضوع است که در صورتی که بوش در انتخابات آینده، همانند پدرش، پس از پیروزی در جنگ خلیج فارس شکست بخورد، گروه نومحافظه کاران به گوشه ای پرتاب می شوند، آن وقت چه بر سر اسرائیل که هم اینک خود را باسیاست های این گروه کاملاً منطبق می بیند،خواهد آمد.

پی نوشت ها:
1 - جیمز راسن،"تعمیق اختلافات بر سر نقش یهود در جنگ با عراق،"مندرج در:www.sacbee.comبه نقل از:ماهنامه سیاحت غرب،مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما،سال اول، شماره 1(تیر 1382)ص 67-70.

2 - آوری آونری،"آمریکا جهان را کنترل می کند،ما یهودیان آمریکا را،"مندرج در:

gush-shalom.org. www به نقل از:ماهنامه سیاحت غرب،مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم،سال اول،شماره 5(آبان 1382)ص 60-66.

نظر شما