تصادف دو خودرو در سال ۱۳۳۰ خورشیدی
موضوع : تصویر | تاریخی

تصادف دو خودرو در سال ۱۳۳۰ خورشیدی

در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۰ خورشیدی، دو خودروی سواری در خیابان پهلوی (خیابان ولیعصر کنونی) تهران با یکدیگر برخورد کردند. این تصادف منجر به کشته شدن دو نفر و مجروح شدن سه نفر شد.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، یکی از خودروها یک اتومبیل سواری مدل «فورد» بود که با سرعت زیاد در حال رانندگی در خیابان پهلوی بود. این خودرو با یک خودروی سواری مدل «پژو» که در حال دور زدن در خیابان بود، برخورد کرد.
در اثر این برخورد، راننده و سرنشین خودروی «پژو» که زن و مرد بودند، در دم جان خود را از دست دادند. راننده خودروی «فورد» نیز مجروح شد.
سه نفر دیگر نیز که در نزدیکی محل تصادف حضور داشتند، بر اثر برخورد شیشه‌های شکسته خودروها، مجروح شدند.
این تصادف یکی از مرگبارترین تصادفات جاده‌ای در ایران در دهه ۱۳۳۰ بود.
در پی این حادثه، کمیسیونی برای بررسی علل تصادف تشکیل شد. این کمیسیون اعلام کرد که علت اصلی تصادف، سرعت زیاد خودروی «فورد» بوده است.
این حادثه باعث شد تا توجه مردم و مسئولان به موضوع تصادفات جاده‌ای افزایش یابد. در سال‌های بعد، قوانین و مقرراتی برای کاهش تصادفات جاده‌ای در ایران تصویب شد.
در ادامه، گزارشی از جزئیات این تصادف را از روزنامه‌های آن زمان نقل می‌کنیم:


روزنامه اطلاعات در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۳۰ خورشیدی نوشت: «امروز ساعت ۱۱ صبح دو اتومبیل سواری در خیابان پهلوی با یکدیگر برخورد کردند و موجب کشته شدن دو نفر و مجروح شدن سه نفر گردید. یکی از اتومبیل‌ها یک فورد و دیگری یک پژو بود که با سرعت زیاد در حال حرکت بودند. اتومبیل فورد به علت سرعت زیاد از کنترل راننده خارج شد و با اتومبیل پژو که در حال دور زدن بود، برخورد کرد. در اثر این برخورد، راننده و سرنشین اتومبیل پژو که زن و مرد بودند، در دم جان باختند. راننده اتومبیل فورد نیز مجروح شد. سه نفر دیگر نیز که در نزدیکی محل تصادف حضور داشتند، بر اثر برخورد شیشه‌های شکسته اتومبیل‌ها، مجروح شدند.»


روزنامه کیهان نیز در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۳۰ خورشیدی نوشت: «امروز ساعت ۱۱ صبح در خیابان پهلوی دو اتومبیل سواری با یکدیگر برخورد کردند و موجب کشته شدن دو نفر و مجروح شدن سه نفر گردید. اتومبیل‌ها یک فورد و یک پژو بودند که با سرعت زیاد در حال حرکت بودند. اتومبیل فورد به علت سرعت زیاد از کنترل راننده خارج شد و با اتومبیل پژو که در حال دور زدن بود، برخورد کرد. در اثر این برخورد، راننده و سرنشین اتومبیل پژو که زن و مرد بودند، در دم جان باختند. راننده اتومبیل فورد نیز مجروح شد. سه نفر دیگر نیز که در نزدیکی محل تصادف حضور داشتند، بر اثر برخورد شیشه‌های شکسته اتومبیل‌ها، مجروح شدند.»


این تصادف، یکی از مرگبارترین تصادفات جاده‌ای در ایران در دهه ۱۳۳۰ بود.
در این تصادف، دو نفر که راننده و سرنشین خودروی «پژو» بودند، در دم جان خود را از دست دادند. راننده خودروی «فورد» نیز مجروح شد. سه نفر دیگر نیز که در نزدیکی محل تصادف حضور داشتند، بر اثر برخورد شیشه‌های شکسته خودروها، مجروح شدند.
علت اصلی این تصادف، سرعت زیاد خودروی «فورد» اعلام شد. سرعت زیاد باعث شد تا راننده خودروی «فورد» کنترل خودرو را از دست بدهد و با خودروی «پژو» که در حال دور زدن بود، برخورد کند.
این حادثه باعث شد تا توجه مردم و مسئولان به موضوع تصادفات جاده‌ای افزایش یابد. در سال‌های بعد، قوانین و مقرراتی برای کاهش تصادفات جاده‌ای در ایران تصویب شد. این قوانین و مقررات شامل مواردی مانند محدودیت سرعت، استفاده از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی، و آموزش رانندگی بود.
با اجرای این قوانین و مقررات، میزان تصادفات جاده‌ای در ایران تا حد زیادی کاهش یافت.

نظر شما