سردر کاخ هشت بهشت چهارباغ عباسی اصفهان    ۱۲۹۰ -۱۲۹۵ خورشیدی
موضوع : تصویر | تاریخی

سردر کاخ هشت بهشت چهارباغ عباسی اصفهان ۱۲۹۰ -۱۲۹۵ خورشیدی

سردر کاخ هشت بهشت، یکی از بناهای تاریخی و مهم شهر اصفهان است که در دوره صفویه ساخته شده است. این سردر، در ضلع جنوبی کاخ هشت بهشت قرار داشت و ورودی اصلی این کاخ را تشکیل می‌داد.

سر در کاخ هشت بهشت، از دو طبقه تشکیل شده بود. طبقه پایین، یک هشتی بود که به حیاط کاخ منتهی می‌شد. طبقه بالا، یک ایوان بود که مشرف به چهارباغ عباسی بود.

این سر در، با کاشی‌کاری‌های زیبا و ظریف تزئین شده بود. در کاشی‌کاری‌های این سر در، از نقوش اسلیمی، ختایی، و گل و بوته استفاده شده بود.

سر در کاخ هشت بهشت، در سال ۱۳۱۴ خورشیدی، به دلیل ساخت خیابان شیخ بهائی، تخریب شد. در حال حاضر، تنها تصویری از این سر در باقی مانده است که در موزه هنرهای معاصر اصفهان نگهداری می‌شود.

علت تخریب سر در کاخ هشت بهشت

در سال ۱۳۱۴ خورشیدی، خیابان شیخ بهائی در اصفهان ساخته شد. این خیابان، از میان باغ هشت بهشت می‌گذشت و به همین دلیل، سر در کاخ هشت بهشت نیز تخریب شد.

در آن زمان، ساخت خیابان شیخ بهائی، با مخالفت بسیاری از مردم و کارشناسان روبرو شد. آنها معتقد بودند که این خیابان، باعث تخریب یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی اصفهان خواهد شد.

با این حال، دولت وقت، تصمیم به ساخت این خیابان گرفت و سر در کاخ هشت بهشت نیز در جریان این ساخت و ساز، تخریب شد.

اهمیت سر در کاخ هشت بهشت

سر در کاخ هشت بهشت، یکی از بناهای تاریخی و مهم شهر اصفهان است. این سر در، با کاشی‌کاری‌های زیبا و ظریف خود، یکی از شاهکارهای هنری دوره صفویه محسوب می‌شود.

تخریب این سر در، یکی از خسارت‌های بزرگی بود که به میراث فرهنگی ایران وارد شد. با این حال، تصویری از این سر در، در موزه هنرهای معاصر اصفهان نگهداری می‌شود که یادآور این بنای تاریخی است.

نظر شما